Titel: Reclame, meester in het verleiden
Omschrijving: De leerlingen leren aan de hand van reclame de principes van creatief denken. In een schetsboek verzamelen ze allerlei ideeën en materialen om zo procesmatig tot een origineel geheel te komen. Tot slot gieten ze dit in een creatieve reclamecampagne die ze nadien presenteren aan de klas.
Schooltype: 5de en 6e jaar BSO (groep 7-8 basisonderwijs)
Vakgebieden: Project Algemene Vorming
Uitvoering door: groepen van 5 leerlingen
Tijdsinvestering: 4 lesuren
Opbrengst: Een schetsboek met ideeën en materialen over reclame.
Leerpunten:
De leerlingen kunnen de principes van een ‘brainstorm’ hanteren.
De leerlingen kunnen aangeven waarvoor reclame gebruikt wordt (doel reclame).
De leerlingen kunnen de voor- en nadelen van reclame onderscheiden .
De leerlingen kunnen individueel geselecteerde informatie opzoeken.
De leerlingen kunnen voor een gekozen product een bijpassende slogan maken.
De leerlingen kunnen een stappenplan opstellen voor het opzetten van een reclamecampagne.
De leerlingen kunnen op een creatieve manier een reclamecampagne opzetten rekening houdend met lay-out, schrijfcriteria en originaliteit.
De leerlingen kunnen hun reclamecampagne op originele wijze presenteren.
De leerlingen kunnen zowel aangereikte als nieuwe bronnen gebruiken om tot de gewenste informatie te komen en op die manier de opdrachten te vervolmaken.
Extra materialen:
Computer
Internet
Schetsboeken
Folders
Extra materiaal te voorzien voor uitvoering eigen reclamecampagne
WebQuestmaker: Carmen Adams